• צור קשר
  • פורום
  • מוצרים
  • גלריות
  • מוזיקה
  • הקבוצה
  • הקפוארה
  • דף הבית
  • 

    כל היסטורייה הקפוארה

    מסטרה פשטינייה 1989-1981

           אנגולה זהו סגנון הקפוארה המסורתי והעתיק יותר מאשר רג'יונל. הוא מאופיין בעיקר כמשחק "ג'וגה", להבדיל מרג'יונל שנקרא "לוטה"-קרב. הדגש בסגנון האנגולה הוא על הטקסיות והתיאטרליות של ההודה ואינדיבידואליות וערמומיות של השחקנים. בתוך הודה של אנגולה מתרחשת אינטראקציה בין "הבטרייה"- נגני המוסיקה, השחקנים שבתוך המעגל והצופים. אחת התיאוריות לגבי שורשי הקפוארה, שפותחה ע''י לואיס דה קאמרה קסקודו, מספרת שהקפוארה התפתחה מהריקוד ה"נגולו"- ריקוד הזברה. זהו ריקוד אפריקאי עתיק שמבצעים לוחמים צעירים בטקס בחירת כלה, במתכונת של תחרות, כאשר הרקדן הטוב ביותר זוכה לבחור את הנקבה שהוא רוצה בלי לשלם עליה.
    תאוריה זו התקבלה ע''י המסטרה פשטינייה, הידוע כמנהיג של הסגנון אנגולה, ולכן מקובלת בהרבה אסכולות גם היום.

    מסטרה פשטינייה - ויסנטה פיריירה פשטינייה החל ללמוד קפוארה בגיל 8 מאפריקאי בשם בנדיטו, אשר ראה אותו חוטף מכות בשכונה מילד גדול יותר, הוא ניגש אליו ואמר: "בוא אליי אני אלמד אותך כמה דברים", מאז פשטינייה הצליח להביס את המציק בקלות. הוא לימד קפוארה בסתר (מכיוון שזה לא היה חוקי בזמנו). הוא למד בב"ס למלחים וכן ציור ומוסיקה. הוא עסק בציור, בבנייה, תכשיטנות ואפילו עבד כשומר ראש בקזינו, וכל הזמן המשיך להתאמן בסתר על קפוארה. ב1941 פשטינייה הוזמן להודה גדולה שבה נכחו הרבה מסטרים ידועים ולאחר, שראו את המשחק של פשטינייה, מסטרה אמרורזיניו הציע לפשטינייה להיות המנהיג של הקפוארה המסורתית שנקראה "אנגולה" מאוחר יותר. מסטרה פשטינייה כל הזמן ניסה להחיות את הסגנון המסורתי אנגולה, שדעך על רקע עלייתו של הסגנון החדש "רג'יונל", אך התחיל לקבל הערכה מחדש בשנות ה70.
    איור 1        
    משחק אנגולה הוא מאוד טקסי, התנועות קרובות יותר לרצפה זה מוסבר בשתי דרכים:
    1. הסגנון ספג אמונות אפריקאיות המייחסות לאדמה כוחות מאגיים, וכאשר מניח קפואריסט את ידיו על הרצפה, הוא מקבל יותר כוחות מאדמה וכך גם מפגין כבוד לאדמה "הידיים לבנייה, הרגליים להריסה" (פתגם אפריקאי).
    2. הידיים רוב הזמן על אדמה, להבדיל מאומנויות לחימה אחרות, שיעדיפו ידיים למעלה בגלל היבטי יעילות וטכניות של התנועה. ההתקפה מהרצפה למעלה היא אומנם פחות עוצמתית, אך בהחלט מפתיעה יותר, ובכך היא מאפיינת מאוד את הסגנון האנגולה, לדוגמא: בעיטת "אבו ג'י אהיה", כאשר הידיים והראש למטה ליד הרציפה. הבעיטה נשלחת מלמטה למעלה אל היריב (איור מס' 1 דמות ימנית מבצעת את הבעיטה). בהיבט המטפורי זה מזכיר את העצמאות שנתנה קפוארה לעבדים, העבד למטה ומכופף בפני אדונו ואז שולח בהפתעה רגל בבעיטה לכיוון אדונו.

     

          שמדה- שמדה של אנגולה (ראה איור 2) בתרגומה המילולי: קריאה. הכוונה היא ששחקן אחד קורא לשני באמצע המשחק. זה מזכיר את הרעיון של שאלה ותשובה, אשר בא לידי ביטוי בהרבה זרמים שהתפתחו מתרבות האפריקאית, כגון: סמבה ג'י הודה, ז'אז ובלוז. אחד השחקנים מבצע תנועה טקסית המסמלת שמדה, והשני עונה לו בכך שמתקרב לאט ובזהירות (יכול להיות שזה תכסיס ערמומי) ונאחז בשחקן הקורא, ביחד הם מבצעים מספר צעדי ריקוד זה לצד זה. לשמדה יש היבט אסטרגי במשחק הקפוארה בגלל שבירת המשחק הפתאומית, כדי לשנות את מהלך המשחק, להרגיע את השחקן השני או להיפך, כדי לבלבל את היריב ולהסיח את דעתו ממה שהוא מתכנן לעשות. כמו כן השחקן הקורא לשמדה יכול גם לשבור אותה באמצע, אם הוא רואה שהשחקן השני חשוף, ולנצל את המצב לטובתו.

    איור 2

     

    חוגים
    הופעות
    קייטנות/סדנאות
     שלום
    וברוכים הבאים

    אירועים קרובים לחודשים מאי ויוני:
    כניסה
    22.3.2014
    מפגש ואימון דשא בפארק הלאומי
    לסרטון


    <הוספה למועדפים

    Encourage Repeat Visitors/AddFavorite

    הוספה למועדפים



    ©כל הזכויות שמורות לרגעי אושר ארועים בע"מ
    קפוארה |
    היסטוריה | אנגולה | רג'יונל | מקוללה | קפוארה בעולם | קפוארה בישראל | מפת האתר | street workout | אתרים |
    קפוארה-ישראל