מקצבים וסגנונות

מקצבים וסגנונות

הקפוארה כוללת בתוכה מקצבים וסגנונות שונים המשפיעים על קצב הנגינה וסגנון המשחק בהודה. שני המקצבים העיקריים הם הרג'יונל והאנגולה.

אנגולה

את האנגולה, המציא מסטרה פסטיניה, ומקצב זה הוא המקצב המסורתי ביותר בקפואירה. את מקצב זה מנגנים לאט, וסגנון המשחק עצמו הוא איטי ונמוך, כך שמצב של עמידה בו הוא נדיר מאוד. סגנון משחק זה נותן לשחקנים אפשרות לחשב את מהלכיהם הבאים בצורה אקטיבית בזמן המשחק, ומאפשרת להם לשלב במשחק תרגילים ערמומיים, הקרויים בפורטוגזית מלנדרג' (Malandargem).

רג'יונל

הרג'יונל, שהומצא על ידי מסטרה בימבה, הוא המקצב ההתקפי ביותר בקפואירה. את המקצב מנגנים יחסית מהר, וסגנון המשחק מהיר, גבוהה והתקפי במיוחד. מטרת המשחק הוא לפגוע ביריב, ורוב המשחק יכלול בעיטות סיבוביות ומהירות, המצריכות טכניקה ברמה גבוהה מאוד.

בנגלה

מקצב נוסף הוא הבנגלה, מקצב ביינים המשלב בין מקצב הרג'יונל לאנגולה. מקצב זה מנוגן בקצב ממוצע, וסגנון המשחק כולל מעברים, תרגילי אקרובטיקה, בעיטות והפלות.

סנטרה מריה

בנוסף, קיים מקצב הסנטה מריה, מקצב הדומה בסגנון המשחקו לאנגולה, אך שמטרתו, בניגוד לאנגולה, הוא להצליח לתפוס את הפרס הנמצא בקצה ההודה. שני השחקנים עורכים ביניהם משחק אנגולה, במטרה להגיע לקצה ההודה, שם נמצא הפרס. את הפרס יתפסו רוב בעזרת השיניים, והראשון שיצליח להגיע יחד עם הפרס אל מנהל ההודה, הוא המנצח שיזכה בו. ברחובות ברזיל, משתמשים במקצב זה לתחרויות בהם הפרס הוא שק עם סכום מסוים של כסף, אך בקבוצה שלנו, ובישראל בכלל, נפוץ להשתמש בקשישי, אחד מכלי הבירימבאו, בו אף אחד מהשחקנים לא יזכה.

Caxixi-sizes-300x300 מקצבים וסגנונות

מקוללה

מקצב נוסף הוא מקצב המקוללה, שהומצא בעקבות אגדה מסורתית, על לוחם אפריקאי, בשם מקוללה, שהצליח להימלט מהחיילים הפורטוגלים לאחר שהביס אותם בעזרת שני מקלות. בעקבות אגדה זו, נוצר המקצב, הכולל משחק ידידותי בין שני שחקנים, שברשות כל אחד מהם שני מקלות עץ. גרסה נוספת של המקצב, הוא תהלוכה, או צעידה במקום, כשתוך כדי ההליכה עושים את צעדי המקצב, תוך כדי הקשת המקלות זה בזה.

maculelee-300x287 מקצבים וסגנונות


כל הזכויות שמורות לחברת "רגעי אושר אירועים בע"מ"